Siv i spagaten

Siv Jensen fikk Christian Tybring-Gjedde med på en slags beklagelse. Men det varer ikke lenge.

Mye tyder på at Siv Jensen og hennes spindoktorer nærmest måtte tvinge Christian Tybring-Gjedde til å beklage deler av retorikken i den sterkt kontroversielle kronikken «Drøm fra Disneyland» i Aftenposten i fjor. Det viser hvor desperate Frp nå er for å posisjonere seg riktig i den nye tid – etter terroren.
Det arbeides på høygir i partiets innerste krets av toppfolk og informasjonsrådgivere. Partiet har opplevd et annus horribilis som nå toppes på nesten ubeskrivelig vis med avsløringene om at massemorderen Anders Behring Breivik har hatt et mer aktivt liv i FpU enn det bildet som ble tegnet like etter at ugjerningene hans ble begått.
Frp har selvsagt ikke noe som helst ansvar for terroristens skrekkelige handlinger. Det budskapet hamres herved inn.
Men Breiviks navn er like fullt knyttet til Frp – og knyttes stadig mer opp til Frp. Det er selvsagt et mer enn ekkelt problem for partiet, en drøy måned før valget.
Siv Jensen vet at vi i mediene vil gjøre alt vi kan for å konfrontere henne selv – og hennes sersjanter – med tidligere uttalelser og ordvalg som i dag fremstår som særs lite heldige, og har forsøkt etter beste evne å være proaktiv. Hun har varslet en mer dempet retorikk fremover, selv om det per i dag er vanskelig å se hva det vil bety i praksis.
Jensen har lært av Carl I. Hagen at for Frp er politikken alt annet enn prinsipiell. Frps suksess handler mest om en til tider imponerende evne til å kjenne på gikta hvilken vei vinden vil blåse rundt neste sving.
Christian Tybring-Gjedde, derimot, er ingen værhane. Han er overbevist om at vi befinner oss midt i en fundamental kulturkamp. Mellom «våre» verdier og «deres» verdier. I foredraget han holdt for den islamkritiske nettstedet document.no i fjor sa han det rett ut: «Du snakker om 30-tallet, men jeg tror det er verre enn det. Da sto du overfor en ideologi du kunne knuse. Du knuser vanskelig en religion.»
Islam – religionen, altså, med sine 1,5 milliarder tilhengere – er en ideologi, et politisk program.
Det er rene ord for pengene.
Spørsmålet nå er: Mener Tybring-Gjedde fortsatt at vi er midt inne i en fundamental kulturkamp? Mener han fortsatt at «vekslende regjeringer har gjort sitt ytterste for å undergrave vår kulturarv», og at «det er vår oppgave og plikt å stanse dette»?
Hvis så: Hvordan beskrive det med «nennsomme» ord?
Flere Frp-profiler varsler nå at de vil motsette seg å følge partilederens varslede stilskifte. Heller ikke Christian Tybring-Gjedde – tror jeg – er rede til å legge an en mer dannet tone når det drar seg til.
Da vil Siv Jensen få et alvorlig troverdighetsproblem. Tybring-Gjedde og andre partibulldosere har aldri vært spesielt bekymret for den slags.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

24 kommentarer

  1. Norsk rødgrønn politikk, er jo historieløs.
    Ingen samfunn har noengang vert lykkelig med stor kulturell og
    etniske forskjeller.
    Viktig idag er å holde oss til sannheten!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Axel Wergeland - 12. august, 2011 at 11:28
  2. Enkelte politikere har perfeksjonert evnen til å innta offerrollen og samtidig klare å unngå å ta ansvar/medansvar.

    Når man ikke vil svare konkret, men overlate til tv-seere (velgere) med tildels ulik oppfatning om en sak å kunne si seg enig med partiet, selv om mange ville kunne være uenige dersom fakta ble klarlagt, er det bare å si: “Alle vet hva vi mener om den saken”.

    Et annet trumfkort er at alle uttalelser som skaffer stemmer er tillatt, og alltid kan unnskyldes med at “dette er kun én persons mening, og ikke hele partiets mening”.

    Mer: http://norskeforhold.bloggnorge.com/2011/08/01/gummipolitikere/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per B. - 12. august, 2011 at 12:07
  3. Jeg har i lang tid reagert på utalelser på FB av høyreradikale venner og andre på nettstedet at vår regjering blir sammenliknet med Nasi og utalelser som at norge er styrt av et nasister fra 1945 og fram til i dag og at de undergraver norske lover og godtar disse uten 2/3 flertall de kommer med utalelser og vår regjering som ikke henger på greip, de fleste av disse støtter Norgespartiet og mange av disse er FRP tilhengere da dette parti er det parti som strekker seg lengst for å motvirke flerkulturelt Norge. Jeg tror at når slike meninger får vokse fram umemmet i Norge kan dette være ett større problem en islam og andre religjoner. FB er naken bilder forbutt, men her er ingen restruksjoner på utalelser og dette kan bli farlig når mange likesinnede samles i grupper på nettet og avtaler ting som ikke er bra for Norge. Eller er det så å forstå at vi trenger en slik gruppe for å påvirke vår regjering i en fornorsking av det norske samfund, for det er jo det som skjer hvist slike grupper får lov til å utvikle seg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sigbjørn Utland - 12. august, 2011 at 12:12
  4. Siv selv mener jo heller ikke det hun har sagt i media. Allerede 7/8-2011, var hun tilbake til gammel retorikk på Dansk TV2. Se selv: http://www.youtube.com/watch?v=wgTwRt030gw&feature=player_embedded#at=283

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anonym Blogger - 12. august, 2011 at 12:47
  5. Siv gjør lurt i å dempe dem som skriker høgest, FRP har mange gode poeng, og det er derfor dem får min stemme, men idiot utsagn av folk som Tybring-Gjedde og hans likesinnede skaper ett feil bilde av hva Frp står for

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders - 12. august, 2011 at 13:03
  6. Det er et merkelig utsagn: Hva med USA der mangfoldet er langt større enn her til lands. Der presidenten er amerikansk-kenyaner, der svarte, jøder, muslimer og sekulære lever i en konstant debatt med kristne av alle avskygninger – fra sørstatsmetodistene (Bush-familiens kristenkonservative ståsted) til de mer liberale retninger innen reformert og katolsk kristendom.
    Mangfold er ingen trussel, og de siste ukene har virkelig vist oss at de aller, aller fleste av oss – uavhengig av religion og kulturelt ståsted – bærer på noen felles verdier – evne og vilje til kjærlighet, omtanke og empati. Det er dette som er sannheten. Den sannheten du, Axel Wergeland, forfekter er en sannhet du dessverre konstruerer og jeg skulle ønske du kunne åpne begge øynene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Svenn A. Nielsen - 12. august, 2011 at 13:31
  7. Bra artikkel av Sjøli. Ja, det blir spennende å se hvordan Tybring-Gjedde og hans drabanter vil si at Ap ødelegger det norske samfunnet med en “pen” ordbruk. Og etterat det verste sjokket har lagt seg, dukker de sedvanlige bygdetullingene opp, senest i dag var det jo en fyr fra Hamar som ga rene ord for penga. Disse elementene er det ikke lett å stagge, de bryr seg katten om hva partiledelsen måtte advare mot av utspill.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øivind Luke - 12. august, 2011 at 14:47
  8. Jeg skal stemme FRP ved lokalvalget ene og alene pga lokalpolitikken deres (og der er innvandringsspørsmålet uvesentlig..det er ikke på lokalprogrammet, og kommunen er både blå,- og fargerik/multikulturell og helt okay sånn), men Stortingsvalget er utelukket pga “bulldoserne” deres. Jeg får omtrent fnatt av bl.a. Tybring-Gjedde. Man stemmer ikke på et parti som har topper man ikke utstår,- topper som sleiver i vei med drittpreik. Man er aldeles ikke nødt til å stemme samme parti ved de ulike valgene.
    FRP har et kjempeproblem med sleivkjeftene sine, men det har sannelig AP også med sleivkjeften til sine tilhengere i debattfora på nettet. Og jeg blir så irritert over det at jeg sleiver i vei selv her :-) Gi meg politikere med høflig adferd. Jeg trenger ikke rølpere fra verken høyre- eller venstresiden.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    znake - 12. august, 2011 at 14:54
  9. Det er vel bare et spørsmål før Jensen lærer av sin forgjenger og skyver Tybring-Gjedde ut i kulden, slik Hagen gjorde med Kleppe, Gundersen & co. Synd – for det er jo ikke tvil om at de var representative. Det var jo ingen i Frp som kritiserte Tybring-Gjeddes paranoide kronikk før 22/7.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dunke - 12. august, 2011 at 14:57
  10. FRP besøkte som vi husker sine forbilder i “Tea-party”-bevegelsen i USA i 2010. Som vi vet har denne bevegelsen vært svært delaktige i å skape en global økonomisk krisesituasjon. Her er en illustrasjon på det: http://29.media.tumblr.com/tumblr_lp1z5oUCtt1qd65vgo1_500.jpg
    FRP har mye å svare for. Og det er på tide å møte dem med spørsmål tilbake som for eks; ja, hvordan mener dere ellers at vi skal fungere fredlig sammen uavhengig av hudfarge, religion, etnisitet,osv? Verden er slik den er, og vi må gjøre det beste ut av det, ikke? Vi er internasjonalt forpliktet til å hjelpe mennesker i nød. Det er i tillegg naturligvis demokratiske politikeres plikt å medvirke til at alle som er i Norge blir integrert i det norske samfunnet. Finnes alternativer innenfor en humanistisk ramme?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjetil Andersen - 12. august, 2011 at 15:41
  11. Det er en vesensforskjell på innvandrere til USA og Norge. I Norge får de økonomisk hjelp i det øyeblikket de kommer og de kan gå på ledighetstrygd i årevis, ikke må de lære seg språket heller. I USA må de straks lære seg språket og finne seg arbeid, der betaler ikke staten i dyre dommer for de.Lager de bråk havner de i buret fortere enn svint. Hadde Norge vært like restrektive hadde vi heller ikke hatt denne motforestillingen ang. innvandrere og asylsøkere. Den regjeringen vi har er for “snill” og da blir alt feil. Særlig når vi henger etter alle veier med vår egen infrastruktur. De sender penger ut av landet for å braute seg og vise hvor fantastiske de er, mens landet forfaller, da må vi nok dessverre være forberedt på at det renner over for langt flere enn Tybring Gjedde.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pia Sava - 12. august, 2011 at 15:49
  12. At arbeiderpartiet ødelegger norge er så fullstendig latterlig å påstå at det faller på sin egen urimelighet. Se på alle vanstyrte land rundt om i verden/europa og fortell meg at ikke norske arbeidere og andre innbyggere har det godt? Innvandringsdebatten er bare et skalkeskjul for å ta fokus vekk fra den egentlige agendaen, og de temaer som virkelig berører norske arbeidere, småbarnsfamilier, eldre, alenemødre, ungdom og vår felles økonomi.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sjur Julin - 12. august, 2011 at 16:32
  13. Tybring Gjedde har dessverre rett. Han bruker sterke ord, og setter ting på spissen, men rett har han likevel. Tybring Gjedde er ingen rasist. Han kjemper for demokrati, frihet og ytringsfrihet. Han ser hva som skjer i enkelte bydeler i Oslo. På 40% av grunnskolene i Oslo er flertallet fremmedspråkelige. I følge VG vil de fremmedspråkelige være i flertall i Osloskolen innen 2021. Hva vil være situasjonen i 2030, eller i 2050? Ja, det er lenge til, men det er nå vi kan gjøre noe med det ved å begrense innvandringen. Senere er det for sent. Vi leser i Aftenposten om to barnehagepedagoger som føler seg tvunget til å flytte ut av bydelen sin (Grorud) til Hamar. Hvis fakta som nevnt over og historien over ikke gjør inntrykk, ja så er vi rett og slett uenige. Tybring Gjedde gjør politikk av dette, noe det faktisk er, og anklager Arbeiderpartiet. Han anklager ikke invandrerne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rim I. Hagen - 12. august, 2011 at 16:35
  14. Dette er en søppelblogg som kun godtar synspunktene til Sjøli. Den minste kritikk av muslimer tåles ikke.

    Jeg skrev i et slettet innlagg bl.a. at unge muslimske jenter ble hjernevakset vha. hijab. Dette ble åpenbart for sterkt. Heller ikke at muslimske kvinner undertrykkes tåles av herr Sjøli.

    Folk med avvikende synspunker fra det politisk korrekte behøver ikke kaste bort tiden her. Sjøli, selv politisk på ytre venstre, har det samme forhold til åpen meningsutveksling som vi fant i det gamle Øst-Europa.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pathfinder - 12. august, 2011 at 19:27
  15. Axel Wergeland: “Ingen samfunn har noengang vert lykkelig med stor kulturell og etniske forskjeller.”

    Hvilke samfunn sikter du til? Ingen eller alle? Jeg kan nok nevne noen, men mulig du har en annen oppfattelse av lykkelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øystein Iversen - 12. august, 2011 at 21:13
  16. er ikke rart at frp ikke vinner valget når mediene er i mot de.
    snert er norge tatt over

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    karl - 12. august, 2011 at 21:29
  17. @Sjøli; Hvor finner du dekning for denne påstanden din om at Tybring-Gjedde mener at Islam er en ideologi? Sitat: “Islam – religionen, altså, med sine 1,5 milliarder tilhengere – er en ideologi, et politisk program. Det er rene ord for pengene.”

    Det er jo stikk motsatt av hva Tybring-Gjedde faktisk sier, og som du selv refererer i setningen før! Sitat: «Du snakker om 30-tallet, men jeg tror det er verre enn det. Da sto du overfor en ideologi du kunne knuse. Du knuser vanskelig en religion.» Altså sier Tybring-Gjedde at en ideologi kan knuses, men ikke en religion, og derfor er det verre enn 30-tallet.

    Islam kan ikke knuses, nazismen kan knuses, har blitt knust, gjenoppstått og knust på ny, og vil bli knust på ny og på ny. Men Islam kan ikke knuses, og knapt noe menneske ønsker å knuse den heller. Ekstremisme derimot skal og må knuses, uansett i hvilken leir den oppstår!

    @Svenn A.Nilsen; Og i USA er alt fryd og gammen ikke sant? Fatter ikke at du kan trekke frem USA som sannhetsvitne for at flere kulturer kan leve under samme tak, det tyder enten på at du tror at vi andre er uvitende fjols, eller så er du selv uvitende (fjols har jeg ikke dekning for) Er vel knapt ett eneste sted på jorda at rasemotsetningene er større enn i nettopp USA!?

    @Kjetil Andersen; Jeg er så lei av å lese innelgg som dine. Det er REN skremselspropaganda, uten å være i nærheten av realitetsbegreper. Norske økonomer, SSB, m.fl har regnet på FRP’s forslag til statsbudsjett, og kommet til at FRP’s budsjett vil IKKE gi større utslag på fks rentene, enn de rød-grønnes budsjett.

    Ellers er det dessverre slik at jeg får kvalmefornemmelser når jeg leser debatter og blogger etter 22.07. Og da spesielt innlegg fra folk tilhørende venstresiden i norsk politikk. Makan til selvrettferdighet og opphøyd selvhevdelse er det heldigvis langt mellom hver gang vi opplever! ALLE er enige i at hendelsene 22.07 er tragiske, og at gjerningspersonen fortjener maksimum straff. Men det betyr ikke at hele høyresiden i norsk politikk, og spesielt FRP, skal måtte gå spissrotgang fordi idioten en gang var medlem i partiet!? Et parti han selv pisser på som “feigt” i dag!?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Unhjem - 13. august, 2011 at 00:18
  18. Bor delvis i Polen. Et godt land med billig husrom og mat. Gir sosial stotte til de som trenger, men det lonner seg klart aa jobbe. Ingen hjelp til bolig. Hvor mange fra Afrika og Asia er det her? -0-. Saa kan vi sporre oss hvorfor de er i Norge???

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjell Bogstad - 13. august, 2011 at 03:21
  19. Det er også en annen viktig forskjell mellom Europa og USA. I Europa kan muslimene herje, holde offentlige gatebønner for å vise makt, og demonstrere “in your face.” Dette skjer fordi Europeerne er lovlydige og muslimene skjuler seg bak svada om menneskerett mens de tar seg til rette. Men de kristne i USA er ikke som dem i KrF, der er det ikke bare salmesang og julegrøt. De amerikanske kristne er aggressive, bevæpnet, og klare til å gå til kamp mot hva det enn måtte være. Amerikanerne er ikke redde for fanden selv og å true dem virker ikke – bare se hva de gjorde etter angrepet på Sept. 11.

    I USA er alle grupper bevæpnet og i stand til å avverge hverandre. Men sånn er det ikke i Europa hvor det er mer eller mindre våpenforbud. Følgen er at de mest aggressive folkeslag har en fordel – folk fra Balkan, og muslimer som eter nordeuropeerne med hud og hår. Ikke fordi nordeuropeerne er naturlig veike, men fordi politikerne har viklet folket inn i avtaler som skaper splid i samfunnet. Og nå presses alle til å godta de fremmede inntrengerne eller å bli kalt rasist. Volden i Europa stiger i takt med den muslimske innvandringen og Europa kommer snart til å bli muslimsk territorium der de opprinnelige innbyggerne lever som dhimmis.

    Men kanskje det er håp. For 70 år siden reddet amerikanerne verden og nedkjempet nazimakten som hadde erobret hele Europa. Kanskje de kan gjøre det en gang til …

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Richard Hode - 13. august, 2011 at 09:58
  20. Her Sjøli!
    Så nå er De såkalte røde skribentene ute med sine uttalelser om Frp,er ikke måte på hva dette partiet får skyld for,det kan ikke bli slik i dette landet at det skal være bare en mening.Vi må tåle at det er ytringsfrihet .Vi er riktignok den siste KOMMUNISTSTAT.Så jeg stemmer Frp med god samvittighet.
    For den politikken som blir ført av de rød grønne henger ikke på greip.

    Paul Sørlien

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Paul Sørlien - 13. august, 2011 at 10:31
  21. Norge går feil vei. Vi velger bort vår kristne kulturarv som landet er tuftet på. Våre låver og holdninger er fra denne arven. Nå ser vi at regjeringen bevisst fjerner hele grunnen
    under vår kulturarv, og favoriserer unorske kulturer.
    Invandrere i Norge verner om sin relegion og kultur – mens Norge fjerner egen.
    Etter endel år, vil vi se at landet ikke er til å kjenne igjen, fremmede relegioner og kulturer overtar mer og mer.
    Det er bare å se på statestikk !!
    Om 20 år vil flertallet som ikke har norske røtter, høste
    alle godene som nordmenn har bygget opp gjennom årene,
    mens nordmenn kansje må stå med lua i hånden ?
    Perspektivet er realistisk, men media og politikere som styrer idag, stikker hodet i sanden. Det er andre politikere 20 år frem
    som må ta støyten !
    B N

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    birger netland - 13. august, 2011 at 11:01
  22. Til alle dere som sier at store mulitkulturelle samfunn ikke fungere, spør jeg: Hva med USA? India? Romerrike? Spania? Italia? Faktum er at de aller fleste samfunn idag, og gjennom historien har hatt mindre eller større innslag av flere kulturer i samfunnet.

    Spania er jo et kroneksempel på hvordan f.eks. muslimsk kultur og innflytelse forandret et helt land til noe mye bedre. I en ellers mørk middelalder sto muslimene for en slags oppvåkning på Iberia-halvøya.

    Jeg vil faktisk påstå at når samfunn ønsker en bestemt kultur, eller etnisitet – ja, det er da problemene oppstår.

    Det flerkulturelle samfunn er ikke farlig, ikke nytt, bare fryktet, og det uten grunn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    John Eivind - 13. august, 2011 at 12:34
  23. @John Eivind

    Det hører til dagens politisk korrekte myter at muslimenes erobring av Spania representerte en “gylden epoke” for folkeslagene som ble underkastet muslimenes herredømme. Dette er propaganda og et resultat av våre dagers politiske korrekthet som prøver å kvele all meningsmotstand. I virkeligheten var muslimenes herredømme en katastrofe for de opprinnelige innbyggerne som ble tvunget til å leve som dhimmis, med alle ydmykelsene det fører med seg å måtte leve under muslimske despoter.

    Det tok spanjolene 800 år med hardnakket krig for å drive de muslimske erobrerne ut av landet, noe de endelig fullførte i 1492, året Columbus oppdaget den nye verden. Akkurat som i Norge hvor den danske besettelsen omtales som “firehundreårsnatten,” husker spanjolene muslimenes undertrykkelse og tyranni med skrekk og gru.

    Men saken har imidlertid ikke vært så vellykket på den andre siden av Europa hvor tyrkerne herjet i 400 år. Det er fortsatt noen muslimske territorier i Europa, og europeerne har kjempet siden 1683 for å skyve muslimene ut, tilbake over Bosporosstredet. Bosniakrigen på nittitallet var et ledd i en flere hundre års kampanje for å drive muslimene fra Europa. Den 1400-år lange krigen mellom Europa og Islam har blitt reaktivert i vår tid.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Richard Hode - 13. august, 2011 at 21:02
  24. Birger Netland. For å være sikker på at du ikke bruker begrepet “vår kristne kulturarv” som et mantra, tør jeg be om din definisjon av begrepet. Hva mener du med “vår kristne kulturarv?”
    Ta gjerne utgangspunkt i hva som skjedde for ca 1000 år siden i vårt land.
    Du sier at våre låver er fra den arven. Akkurat det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Hvor rundt i Norges langstrakte land finner du låver fra dengang?
    Det er dog godt å kunne konstantere at det er mye jeg ikke kjenner igjen i dette landet, fra 50 år tilbake i tid.
    Sulten og fattigdommen er bare litt av bildet. Heldigvis synes det som om folk er blitt godt skolerte, ihvertfall de fleste, slik at vi kan slippe unna religionenes åk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Snar Dahl - 13. august, 2011 at 23:14

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00